© Roel Grit [Terug naar overzicht]
Docent Grijpmeijer loopt door de gang van zijn
geliefde hogeschool en ziet in een lokaal zijn collega Jacobs met een brede
glimlach voor een klas met Aziatische studenten zitten. Alle gezichten –
inclusief die van Jacobs – zijn verwachtingsvol gericht op een tv-scherm
alwaar een heuse video wordt getoond.
"Modern multimediaal
onderwijs in optima forma" stelt Grijpmeijer vol bewondering vast.
Grijpmeijer kan goed overweg met collega Jacobs. De man is intelligent en
aimabel, maar ook wat verstrooid. Hij werd wel ‘de professor’ genoemd. Wat
betreft levensbeschouwing zaten Grijpmeijer en Jacobs behoorlijk op dezelfde
golflengte.
Onder de indruk van de gedurfde werkvorm van zijn collega –
apparatuur was niet altijd te vertrouwen op zijn hogeschool – loopt
Grijpmeijer verder.
Plotseling realiseert hij zich dat hij zojuist
Frans in het lokaal hoorde spreken. Nieuwsgierig draait hij zich om en
blijft voor het raam in de deur van het lokaal staan.
Hij hoort
inderdaad Frans gesproken tekst. Hij werpt een blik op het scherm in het
lokaal en ziet een Nederlands ondertitelde video. Hij kijkt nog eens de klas
in: dit zijn toch overduidelijk Aziatische studenten!
In de pauze
vraagt Grijpmeijer zijn collega Jacobs nieuwsgierig waar zijn les over ging.
"Ik probeer mijn studenten iets bij te brengen over de Europese Unie", legt
Jacobs uit.
"Maar je laat een Franstalige video zien, die ondertiteld is
in het Nederlands. En dat voor een groep Aziatische studenten!"
Jacobs antwoordde na enig nadenken: "Het gaat om het idee. Nietwaar?"