© Roel Grit [Terug naar overzicht]
Als serieuze docent werkte Jaap Grijpmeijer vaak
thuis. 's Avonds en in de weekends moest er nog wel eens een rapportje van
een student worden gelezen, een stapeltje tentamens worden nagekeken of een
tekstje worden geschreven. Hij had daarvoor een complete werkkamer
ingericht, met alles erop en eraan. Een majestueus bureau met een arbo
goedgekeurde stoel, een gemakkelijke fauteuil met zware armleuningen, een
razendsnelle internetaansluiting, een professioneel netwerk met drie
gekoppelde Pc's, een zwart-wit laser printer, een kleurenprinter plus
scanner en een gedeelde netwerkschijf voor al zijn bestanden. Grijpmeijer
was een professionele computergebruiker, gebruikte de nieuwste software en
zorgde voor een regelmatige back-up van zijn belangrijke bestanden. Hij had
zijn zaken thuis nog beter voor elkaar dan op zijn werk.
Via internet
kon Jaap niet alleen thuis zijn belangrijke e-mail van school beantwoorden,
maar ook zijn favoriete schooldocumenten bewerken. Hij kon zelfs via zijn
mobiele telefoon bestanden van zijn werk opvragen. Kortom, Grijpmeijer had
alles voor elkaar en bij de hand om thuis 'gewoon lekker door te kunnen
werken'. Jaap was goed bereikbaar voor studenten en collega's: die kregen
van hem 's avonds om 11 uur nog wel eens vanuit zijn woonkamer een antwoord
op hun mail. De zegen van de uit Amerika overgewaaide 24/7 mentaliteit was
uiteindelijk ook doorgebroken in het hoger onderwijs.
Wakker
gehouden door een paar straffe mokken en nog net niet stroperige koffie, was
Jaap in zijn werkkamer thuis met zijn nieuwste studiewijzer bezig. Hij moest
de oude versie geheel omturnen naar de filosofie van Probleem Gestuurd
Onderwijs. Opeens begon op de achtergrond zijn PC te ratelen en moeizaam
naar virussen te speuren. Hij merkte dat zijn PC onmiddellijk trager werd.
Last van virussen had Jaap niet: hij zorgde altijd voor een actuele versie
van een bekende virusscanner, maar hij begon zich wel steeds meer aan
anti-virussoftware te storen.
Zijn ergernis was ooit begonnen toen
het antivirus programma MacAfee zijn PC compleet had verstierd. Hij had zijn
vastlopen computer volledig opnieuw moeten formatteren en met een verse
versie van MS Windows moeten installeren. Ook moest hij destijds al zijn
favoriete programma's opnieuw installeren en een back-up van zijn
werkbestanden terugzetten. Dat stemde hem destijds in het geheel niet
vrolijk en hij had daar minstens een week vrije tijd aan moeten spenderen.
Verder vond Jaap virusscanners 'verrekte' duur. Voor het programma
Norton 360 betaalde je in de aanbieding al zo'n 70 euro per jaar. Inderdaad,
ja! Per jaar! Daar kreeg je dan via internet wekelijks of zelfs dagelijks
updates voor, zodat je ook tegen alle nieuwe virussen beschermd was. Het
compleet uitgevoerde MS Windows besturingssysteem kostte in de aanbieding
'slechts' 150 euro. Een merkwaardige scheve verhouding, vond Jaap.
"Waarom zorgt Microsoft niet gewoon voor zelf een goede virusscanner in
Windows? " vroeg hij zich af. "Dan weet Microsoft gelijk waar de zwakke
punten in Windows zitten."
Natuurlijk, virussen konden bestanden van
je harde schijf wissen of je computer trager maken. Bescherming door een
virusscanner leek dus logisch. Maar dan moest het niet zo nu en dan nodig
zijn om je PC opnieuw op te starten. Of dan moest je PC niet trager worden
door deze virussoftware, als het programma op de achtergrond weer
onstuitbaar aan het ratelen sloeg om de PC te controleren. Jaap had nooit
gesnapt waarom een PC trager werd door een programma dat juist moest
voorkómen dat je PC trager werd. Wie was hier nu de virus?
Als je
jaarabonnement op de virusscanner is verlopen dan komt de ware aard van dit
soort software boven. Je krijgt dan de volgende melding (zie figuur).
"Uw abonnement is verlopen", met slechts twee keuzemogelijkheden. Of je
kiest om het abonnement te verlengen "om voortgezette werking te verzekeren"
en dat kostte je dan opnieuw zo'n 70 euro.
Of je koos om "de melding
later te herhalen".
In dat geval kreeg je dezelfde irritante melding tot
in lengte van jaren enkele keren per dag. Het ergerde Jaap mateloos dat je
niet de keuze kreeg om de meldingen te laten stoppen. Dus: of je dokt 70
euro voor een update, of je wordt dagelijks aan je kop gezeurd. Meer keuzes
geeft Norton je niet!
"Leveranciers van anti-virussoftware zijn uitermate
commercieel en uitzonderlijk geld belust." concludeerde Jaap.
"Computergebruikers betalen jaarlijks samen miljarden euro's voor de
bescherming van hun PC tegen vandalen die virussen maken en verspreiden."
Ineens bekroop onze docent een zeldzaam slechte gedachte.
"Wie
verdienen er eigenlijk het meeste geld aan virussen?"
Hij gaf zelf het
antwoord. "De leveranciers van anti-virussoftware!"
Zijn gedachten
gingen verder.
"Wie moeten de precieze werking van virussen kennen om ze
uit te kunnen schakelen?"
Hetzelfde antwoord. "De leveranciers van
anti-virussoftware!"
De finale vraag knalde door zijn hoofd.
"Wie
zijn de malloten die virussen maken?"
Zijn gedachten stokten en hij
durfde geen antwoord te geven.
Een complottheorie ontspon zich in zijn
hoofd.
[disclaimer: elke
overeenkomst met een bestaande hogeschool berust puur op toeval]