© Roel Grit [Terug naar overzicht]
Tien gedragsregels voor de homo emailicus, opgesteld
door Jaap Grijpmeijer.
Maak
- om je mail wat minder zakelijk te maken – veelvuldig gebruik van ironie,
sarcasme, cynisme en emotie. Je kunt hierdoor interessante discussies,
misverstanden of zelfs aardige ruzies veroorzaken.
Als
je iets belangrijks hebt te zeggen, maak dan flink gebruik van
schreeuwteksten (in HOOFDLETTERS en kleur
of zelfs een
COMBINATIE).
Stel
je mailprogramma zo in dat mailtjes van vooraf geselecteerde personen –
bijvoorbeeld je lastige baas – linea recta de prullenbak in verdwijnen.
Je kunt ook alle berichten waar jij als cc staat vermeld automatisch in
de prullenbak gooien.
Zet
vooral je persoonsgegevens niet uitgebreid en automatisch onder elk
mailtje. Straks gaat men je ook nog bellen of schrijven!
Maak
je mailtjes niet te kort, zodat de ontvanger iets te lezen heeft.
Gebruik
mail om problemen die je zelf niet wilt oplossen ‘over de schutting’ te
gooien. Bewaar deze verstuurde mailtjes goed, zodat je later altijd kunt
bewijzen dat het jouw schuld niet was.
Stuur
van al je mailtjes een cc-tje naar je baas en anderen. Iedereen ziet dan
hoe hard je werkt.
Maak
bij een antwoord op een vertrouwelijke e-mail gebruik van de
BCC-mogelijkheid (Blanc Carbon Copy). De hoofdgeadresseerde ziet dan
niet dat je het bericht ook nog aan een ander stuurt.
Vraag bij
elk mailtje een ontvangstbevestiging. Deze functie kun je standaard
aanzetten in je mailprogramma.
Als je iemand op je afdeling mailt, loop daarna dan
even binnen en vraag of hij je mailtje heeft ontvangen.
[disclaimer. Jaap
Grijpmeijer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van de
toepassing van deze tips].